Välkommen

Vem är jag?

Jag känner mig som en 24 årig tjej. Enligt syskonbarnen är jag ibland 100 år och ibland tusenmiljoner år gammal. Enligt ungarna på torget är jag en jävla kärring jävel. Enligt min sambo är jag bäst i världen. Bör kanske nämnas att min sambo är en hund. Enligt mina vänner är bör jag växa upp. Om jag ska lyssna till vad alla andra säger så är jag allt mellan himmel och jord verkar det som. Inte för att det gör mig något. Det är ganska skönt att vara allt mellan himmel och jord. Överlag är jag ganska sorgfri och lättsam. Dessutom har jag en del intressen och hobbys som inte riktigt anstår en dam. De passar heller inte alltid så bra ihop med varandra. Mitt största intresse är min söta lilla hund. Hon är hela fyra år även om jag stundvis tror att hon fortfarande är en valp. Utöver promenader och springturer så tränar vi minst en timme om dagen. Jag har nämligen skaffat mig en Australian Shepherd och för hundmänniskor vet att det är en av de mest aktiva raserna man kan ha. De kräver massvis med motion, vilket passar mig bra då jag gillar att motionera. Att bara motionera med en sådan hund räcker dock inte utan man måste även stimulera dem mentalt och det är vad vi gör den där timmen per dag. Vi varierar oss lite mellan lydnad, spår, sök, nosework, freestyle och så klart bus och lek.

Den här bloggen kommer inte handla allt för mycket om livet dom hundägare, även om det garanterat kommer att slinka in lite här och var. Men först och främst vill jag bara göra klart en sak. Det finns många olika skolor om hur man ska träna hundar. Vissa bättre än andra och jag vill poängtera att jag enbart kör med positiv förstärkning. Det innebär att man aldrig någonsin skäller eller använder våld för att lära en hund något. Man använder bara belöning när den gör något rätt. Det finns ingen anledning att behandla en hund illa. Först och främst så finns det inga renare själar i världen än just hundars och det finns ingen ondska i dem. Med din hjälp så kan du lära en hund att bli precis hur fantastisk som helst, utan att behöva skälla en enda gång. Steg ett är att minimera risken för hunden att lära sig ett oönskat beteende. Till exempel, om du inte slarvar och lägger korvbitar eller skinka på bordet så att hunden kan nå den genom att hoppa upp med framtassarna på bordet och ta den, så kommer den inte att göra det. Om du ändå är slarvig och gör sådant så är det inte hundens fel, det är ditt. För att lära hunden att inte hoppa upp på bordet och ta korven så får man helt enkelt flytta korven och sedan belöna och berömma hunden när den hoppar ned igen. Det här kanske inte var det bästa exemplet i världen men det är grundtanken bakom det hela. Det finns spaltmil att läsa om klickerträning och positiv förstärkning när det kommer till hundträning på nätet så det är bara att börja läsa.

Zak George är en duktig hundtränare som har mycket videos på youtube där han lär ut sina tricks. Han kan agera en bra inkörsport för de som vill lära sig mer om hur man får en glad, lydig och fenomenalt duktig hund.

Så nu när vi täckt hundträning för stunden så kan vi täcka min träning. Jag tränar ganska mycket. Det blir ungefär 4-5 löppass i veckan, 2-3 styrketräningspass och 1-2 cardiopass som inte innefattar löpning, t.ex. spinning, rodd, crosstrainer. Eftersom det blir fler pass än vad det finns veckodagar så delar jag ibland upp det till två pass per dag och ibland långpass. Igår till exempel körde jag först styrketräning i 20-25 minuter och avlutade det hela med ett spinningpass på 50 minuter. Det finns massor med fördelar med att ha ett aktivt liv och träna mycket men jag har ännu inte lyckats komma på en enda nackdel.

Att det är bra för hälsan är det väl knappast någon som kan argumentera mot i dagsläget. Att man, om man tar sin träning seriöst, även är tvungen att hålla en bra kost är också en fördel. Med bra kost menar jag inte att man bara äter groddar utan att man, till varje måltid, äter rikligt med grönsaker. Många lever i villfarelsen att folk som tränar mycket bara äter kyckling och tonfisk med ris och sen mängder av broccoli och morötter. Det är så fel det bara kan bli. Vi som tränar mycket och äter bra kost, kan unna oss glass, godis, efterrätter och andra godsaker. Det enda jag är noga med är att jag äter en ordentlig frukost, lunch, middag och mellanmål. Om jag sen på kvällen blir sugen på godis, då äter jag godis. Om jag ska ut och äta med vänner, då äter jag det som ser gott ut på menyn och dricker det jag är sugen på. Oavsett om det är cola, vin, coca-cola eller något annat sliskigt. Det har liksom ingen betydelse. Kroppen mår så bra och är i så bra skick att man kan unna sig det vi kallar cheat-meals. Däremot så är det stor skillnad på att unna sig det lite då och då, och att trycka i sig det varje dag. Dessutom så är det faktiskt så att vissa suget efter vissa sötsaker försvinner när man inte äter det på länge. Jag tänker på coca-cola till exempel. Jag brukade tycka att det var den godaste drycken som fanns. Efter att inte ha druckit cola på ungefär ett halvår så var första klunken vidrig. Det var så otroligt sött och sliskigt att jag fick hälla ut resten. Inte förrän man levt utan dessa varor med ett onaturligt högt sockerinnehåller märker man hur märkligt det smakar. Dricker man det ofta så vänjer man kroppen vid smaken och det känns naturligt. Att pressa i sig stora mängder socker är inte speciellt nyttigt heller.

Min stora idol när det kommer till träning och fitness är Michelle Lewin. En dundersnygg fitnessmodell som, så vitt jag vet, lever som hon lär. Hon äter bra, tränar bra och är allmänt hälsosam. Sägnen gör också gällande att hon är ödmjuk, snäll och jättetrevlig. Det är precis det jag strävar efter. Så här ser hon ut.

ml